شما اینجا هستید: صفحه اصلیاخباراخبار شركت

شش نکته درباره رمزهای یک بار مصرف

بانک مرکزی در یک بخشنامه ۶ بندی، چارچوب استفاده از رمزهای یک بار مصرف یا پویا را تشریح کرد:

 

 – بانک‌ها می‌توانند با قبول مسوولیت هر گونه سوء‌استفاده از مسائل امنیتی و جبران خسارات احتمالی وارد شده به مشتریان، برای تراکنش‌های کمتر از پنج میلیون ریال در روز و همچنین تراکنش‌هایی که ذی‌نفع آن دستگاه‌های عمومی – نظیر صادرکنندگان قبض – باشند، استفاده از رمزهای ایستا را مجاز تلقی کنند.

–  از ابتدای خردادماه تامین امنیت مشتریان نظام بانکی در تراکنش‌های بدون حضور کارت بر عهده بانک‌ها بوده و هرگونه مسوولیت سوءاستفاده از حساب‌های مشتریان به‌دلیل آسیب‌پذیری‌های امنیتی در سرویس‌های بانکی مستقیما به عهده بانک است و در این موارد تایید مرجع قضایی برای جبران خسارت مشتریان کفایت می‌کند.

–  جایگزینی رمزهای دوم پویا به جای رمزهای دوم ایستا به‌عنوان یکی از برنامه‌های ارتقای سطح امنیتی نظام بانکی مطرح بوده و نباید هیچ هزینه‌ای از دارندگان کارت و مشتریان بانکی اخذ شود.

– در صورتی که بانک بتواند راه‌حل مطمئن دیگری را که با تایید بانک مرکزی متضمن تایید هویت قوی مشتری پیش از برداشت از حساب مشتری باشد اجرایی کند، می‌تواند از این راهکار به‌عنوان جایگزین رمز پویا استفاده کند.

– هر گونه فرآیند تامین امنیت پرداخت‌های بدون حضور کارت باید با انجام هزینه‌های منطقی و معقول و مطابقِ قیمت تمام شده فنی در آن بانک به‌صورت یک زیرساخت دائمی صورت گرفته و صرفه و صلاح بانک به‌طور کامل در آن مدنظر قرار گیرد.

– ضرورت دارد امکانات ارائه رمز محدود به استفاده از برنامه‌های کاربردی گوشی‌های هوشمند نشده و ارائه آن از طریق سایر ابزارها نظیر پیامک، پیام‌رسان‌های داخلی مجاز و نظایر آن برای مشتریان بانک‌ها نیز حسب تشخیص بانک فعال شود.

ابلاغ چک لیست های رعایت مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم

سازمان بورس در ابلاغیه ای به کلیۀ ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ،موسسات حسابرسی معتمد و کلیه تشکل های خود انتظام و نهادهای مالی ثبت شده نزد این سازمان چک لیست های رعایت مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را ابلاغ کرد.

 

سازمان بورس در راستای مصوبه مورخ ۱۳/۱۲/۱۳۹۷ هیئت مدیره مبنی بر “درج چک لیست های رعایت مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در سامانه کدال و الزام کلیه اشخاص تحت نظارت (از جمله تشکل‌های خود انتظام، نهادهای مالی، ناشران و حسابرسان معتمد) به رعایت این موضوع”، به پیوست چک لیست‌های‌ مربوطه جهت بهره‌برداری و دستور اقدام مقتضی ابلاغ می‌گردد.

 از جمله محورهای مهم در چک لیست‌های ابلاغی به شرح زیر می‌باشد:

۱-  انتخاب و معرفی مسئول واحد مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به سازمان و بررسی میزان استقلال، دسترسی‌ها و اختیارات لازم و همچنین نحوه انجام وظایف محوله قانونی،

۲- اخذ شناسه کاربری و رمز عبور سامانۀ جمع آوری گزارش معاملات مشکوک (AML) از دبیرخانه مبارزه با پولشویی سازمان و حفاظت از آن،

۳- تدوین رویه‌های شناسایی مشتریان و کشف عملیات و معاملات مشکوک، تصویب در هیات مدیره و ابلاغ آن به کارکنان،

۴- نظارت و ارزیابی‌های دوره‌ای بر حسن اجرای قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، رویه‌های ابلاغی و در صورت نیاز بازبینی فرایندها و رویه ها،

۵- ارسال گزارش عملیات و معاملات مشکوک توسط مسئول واحد مبارزه با پولشویی به سازمان مطابق شاخص‌های ابلاغی ظرف مهلت مقرر،

۶-  رتبه‌بندی مشتریان بر اساس ریسک و تهیه فهرست اشخاص پرریسک، بروز‌رسانی مستمرو اخذ اطلاعات کامل تر و با فواصل زمانی کوتاه‌تر از مشتریان پرریسک،

۷- آموزش مستمر عمومی کلیه کارکنان و آموزش تخصصی کارکنان حوزه‌های تخصصی در خصوص شناسایی مشتریان و  چگونگی کشف معاملات مشکوک به پولشویی و مستندسازی آموزش‌های تخصصی و عمومی و درج در سوابق پرسنلی کارکنان،

۸- طراحی و استقرار سامانه‌های معاملاتی و نظارتی و انطباق هر چه بیشتر آن با الزامات مقرر در قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم،

۹- شناسایی اولیه، کامل و مضاعف مشتریان و به روزرسانی اطلاعات آنها مطابق مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم،

۱۰- بررسی معاملات وکالتی و تطبیق آن با دستورالعمل‌های مرتبط (از جمله دستورالعمل معاملات وکالتی)،

۱۱- بررسی نحوه واریز و برداشت وجوه و تطبیق آن با مقررات مبارزه با پولشویی و لزوم واریز وجوه از حساب بانکی مشتریان،

۱۲- نگهداری و بروزآوری فهرست اشخاص مظنون و جلوگیری از ارائه خدمات به آنها،

۱۳- نحوۀ ثبت، نگهداری و امحاء اسناد و مدارک مطابق مقررات مربوطه.

اصلاح آیین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری

هیئت وزیران در راستای اجرای ماده (۶۴) قانون برنامه پنجم توسعه و واگذاری امور غیرحاکمیتی به بخش خصوصی و چابک سازی دولت، با اصلاح ماده (۲۳) آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری موافقت کرد.

 

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» هیئت وزیران در جلسه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اصلاح ماده (۲۳) آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری موافقت کرد.

به موجب این تصمیم، هزینه‌های خرید خدمات اداری از بخش خصوصی در اجرای این قانون، توأم با کاهش متناسب در هزینه ‏های پرسنلی و اصلاح ساختار دو وزارت‌خانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از محل اعتبار این ماده تأمین می‌شود.

گفتنی است دولت در راستای اجرای ماده (۶۴) قانون برنامه پنجم توسعه و واگذاری امورغیرحاکمیتی به بخش خصوصی و چابک سازی دولت و نیز به منظور کاهش هزینه های دولت و ایجاد فرصت های تشویقی برای کارفرمایان جهت جذب نیروی کار و افزایش زمینه های اشتغال و انسداد راه‌های سوء استفاده های احتمالی از صندوق بیمه بیکاری از طریق رفع ابهامات قانونی و اعمال طرح‌های اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری، اقدام به اصلاح موادی از آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری -مصوب ۲۶ شهریور ۱۳۶۹- نموده است.

متن اصلاحیه را اینجا ببینید.

معافیت مالیاتی موضوع ماده 101 ق م م برای سال 97

 معافیت مالیاتی اشخاص موضوع ماده ۱۰۱ و نیز ماده ۵۷ قانون مالیات های مستقیم برای سال ۱۳۹۷ چه مبلغی می باشد؟

 

مبلغ ۲۱۶٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال  (بیست و یک میلیون و ششصد هزار تومان) مقرر شده است.

️یعنی صاحبان مشاغل جهت عملکرد سال ۱۳۹۷ ، که فرصت تسلیم اظهارنامه مالیاتی آن تا پایان خرداد ۹۸ می باشد می توانند تا این مبلغ درآمد از معافیت مالیاتی با رعایت صوابط و مقررات بهره مند شوند ونحوه محاسبه مالیات را براساس ماده ۱۳۱ ق.م.م محاسبه نمایند.

پیغام سامانه در خصوص ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

سازمان امور مالیاتی کشور، در راستای توسعه خدمات الکترونیکی جهت خود اظهاری مودیان مالیاتی، اظهارنامه را در این سامانه قرار داده است که مودیان محترم مالیاتی، پس از ثبت نام در سامانه ثبت نام الکترونیکی می بایست نرم افزار مذکور را دانلود و پس از تکمیل اظهارنامه، اقدام به ارسال نمایند.

 

به اطلاع تمامی مودیان محترم اشخاص حقیقی می رساند، تا اطلاع ثانوی امکان ارسال اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی (مشاغل) فراهم نمی باشد. به محض فراهم شدن این امکان، نرم افزار بر روی سامانه قرار خواهد گرفت. 

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی در دو قالب اظهارنامه انفرادی و مشارکتی قابل تسلیم می باشد که بسته به شرایط واحد کسبی می بایست اطلاعات لازم در سامانه ثبت نام وارد شود. با وارد نمودن اقلام خواسته شده در نرم افزار، اطلاعات هویتی و واحد کسبی شخص حقیقی از سامانه ثبت نام دریافت و در اظهارنامه نمایش داده می شود.

نکته مهم: تاریخ تسلیم اظهارنامه برای اشخاص حقیقی تا پایان خردادماه می باشد.

چگونه رمز یکبار مصرف را دریافت کنیم؟

استفاده از رمز یکبار مصرف برای بانک‌ها طبق بخشنامه بانک مرکزی تا اول خرداد ۱۳۹۸ اجباری شده است و آنها باید برای برداشت‌های اینترنتی، رمز یکبار مصرف را در اختیار کاربران قرار دهند.

 

در این میان بسیاری از بانک‌ها از طریق روش‌های مختلف این خدمت را ارائه داده‌اند. بانک ملت یکی از بانک‌های ارائه دهنده است که در این گزارش نحوه استفاده از رمز یکبار مصرف کارت این بانک را توضیح داده‌ایم.
برای فعال‌سازی رمز یکبار مصرف بانک ملت، نیازی به مراجعه به شعبه نیست و از طریق نرم‌افزار بانک و دستگاه خودپرداز می‌توانید از این خدمت استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای دریافت برنامه رمز یکبار مصرف بانک ملت تنها از طریق سایت این بانک اقدام کنید.
گام اول: فعال‌سازی اپلیکیشن رمزنگار
۱- ابتدا به سایت بانک ملت مراجعه و از صفحه اول بر روی گزینه بانکداری الکترونیک کلیک کنید.
۲- از منوی باز شده گزینه رمزنگار را انتخاب کنید.
۳- پس از آن، می‌توانید نرم‌افزار اپلیکیشن رمزنگار را برای گوشی‌های اندورید یا iOS دانلود کنید. البته این اپلیکیشین با نسخه ۵ به بالای اندروید سازگار است.
۴-پس از دریافت اپلیکیشن جهت فعال‌سازی آن به خودپرداز یا کیوسک بانک ملت مراجعه کنید. بعد از وارد کردن رمز کارت بانکی، در قسمت انتخاب عملیات گزینه تغییر رمز را انتخاب کنید.
۵- در قسمت تغییر رمز، گزینه فعال‌سازی رمز پویا را انتخاب کنید.
۶- در این قسمت به شما شرایط فعال‌سازی ارائه داده می‌شود که در صورت صحت، آن را تایید کنید.
۷-پس از آن پیامکی مبنی بر کد تایید برنامه رمزنگار برای شما ارسال می‌شود.
گام دوم: فعال‌سازی رمز یکبار مصرف
۱- در این قسمت شماره تماس خود و رمز پیامک شده را وارد کنید. برای تأیید این کد در گوشی خود، تا ۲۴ ساعت مهلت دارید. در غیر این صورت باید با مراجعه به دستگاه خودپرداز مجدداً رمز خود را دریافت کنید.
۲-پس از فعال‌سازی و قبل از ثبت کارت پیغامی به شما نشان داده می‌شود که رمزهای پویا تنها در تراکنش‌های مالی قابل استفاده بوده و در فرایندهای تغییر رمز، تنها رمز ایستا معتبر است.
۳-بعد از علامت تأیید مشخصات کارت خود را وارد کنید و روی گزینه ثبت کارت کلیک کنید.
۴-پس از آن به قسمت تنظیمات رفته و از فعال بودن رمز یکبار مصرف خود اطمینان حاصل کنید.
۵-در قسمت تنظیمات بانکی دو گزینه برای تنظیمات رمز اول و دوم وجود دارد که بنا به نوع درخواست خود تنظیم و پس از آن ذخیره تنظیمات را انتخاب کنید.
۶-اگر می‌خواهید رمز دوم یکبار مصرف خود را تغییر دهید، بخش «دریافت رمز دوم یکبار مصرف» را انتخاب کنید.
۷-در این قسمت مدت زمان و سقف برداشتی رمز یکبار مصرف را تعیین کنید و پس از آن بر گزینه «درخواست رمز یکبار مصرف» کلیک کنید.
۷-بعد از درخواست، به مدت زمان تعیین شده برای شما رمز یکبار مصرف ارائه می‌شود.
نحوه غیرفعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف بانک ملت
برای غیر فعال‌سازی رمزیکبار مصرف نیز با مراجعه به دستگاه کارتخوان یا کیوسک بانک ملت و گزینه غیر فعال‌سازی را انتخاب می‌کنید. مراحل این مرحله هم مانند مرحله فعال‌سازی رمز یکبار مصرف است و پس از تایید رمز یکبار مصرف شما غیرفعال می‌شود.
منبع: عصربانک
 

نامه شماره ۱۳۰/۲۴۳۶مورخ ۹۷/۵/۲۷(خودداری ازارجاع پرونده به محاکم قضایی)

دادستانی انتظامی مالیاتی ، طی نامه فوق الذکر درخصوص الزامات شناسایی مودیان واقعی و وصول مالیات و … توضیحاتی ارائه کرد.

 

نامه شماره ۱۲۵/۱۵۰۴مورخ ۹۸/۲/۱۵(انتقال سهم الارث وراث متوفی)

بموجب نامه مذکور ، گواهی های صادره موضوع ماده ۲۶ و۳۴ قانون مالیاتها برای انتقال سهم الارث وراث متوفی به سایر اشخاص وهمچنین مابین وراث فاقد اعتبار است.

 

نامه شماره ۹۴۸۲۵۲ مورخ ۹۴/۴/۳۱(تعلق سنوات خدمت کمتر اریکسال)

تعلق سنوات خدمت کمتر اریکسال و به نسبت مدت کارکرد از ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ به بعد الزامی است.

 

نامه شماره ۲۳۲/۲۴۲۰۰ مورخ ۹۴/۱۲/۱۶(نظریه در خصوص مالیات عملکرد شرکتهای فعال در منطقه ی آزاد)

نظریه در خصوص مالیات عملکرد  شرکتهای فعال در منطقه ی آزاد توسط دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی اعلام شد.